Wat een week ... CD

VANTOMME - Vegir (2018)

Artistieke vrijheid ...

 ... binnen de afgesproken en geïmproviseerde kaders van de composities. Dat is wat de Belgische toetsenist en producer Dominique Vantomme samen met Tony Levin (bas), Michel Delville (gitaar) en Maxime Lenssens (drums) laat horen op het wervelende en inventieve 'Vegir'. 
De 8 tracks bevatten jazz-rock met vele verrassingen, ze houden de luisteraar in spanning, zetten je op het verkeerde been maar ontaarden nooit in oeverloos gepiel want iedere compositie kent een kop, romp en staart. Alle muzikanten zijn op dreef maar het is toch vooral het virtuose toetsenspel van Vantomme wat mij doet opveren: de Moog, de Mellotron en de electrische piano zoemen, piepen en exploderen in positieve zin. Het ene moment experimenteel, de meest vreemde geluiden voortbrengend, het andere moment ondersteunend aan de andere instrumenten. Vanaf het eerste moment, via het dreigende 'Double Down' zit ik op het puntje van de stoel, in 'Playing Chess with Barney Rubble' val ik er van verbazing vanaf en met 'The Self Licking Ice-cream Cone' zit ik er weer even op.
'Vegir' is een prachtige, inventieve en overrompelende muzikale reis door de wereld van de jazz-rock en fusion waarmee ik als luisteraar in gebieden beland waar ik volgens mij nog nooit geweest ben. Dat is knap in een muzikale wereld waarin alles al een keer lijkt te zijn gedaan. Een piekervaring, nee een meesterwerk! Harry de Vries (wat een week 02)