Wat een week ... CD

GREG LAKE - Retrospective (1997)

Wat een vreemd gevoel  ...

... hoe vaak hebben wij in de vriendenkring de naam 'EMERSON, LAKE and PALMER' wel niet uitgesproken en dat je je nu realiseert dat zowel Keith Emerson als Greg Lake er niet meer zijn. Hoewel Greg Lake pas een paar dagen terug is gestorven weet ik nu al dat ik er nooit aan zal wennen. De muziek die mij zo vertrouwd is lijkt nu, na hun verscheiden, ook anders te klinken. Dat zegt uiteraard iets over mijn emotie.
'The Greg Lake Retrospective' heb ik altijd een prima dubbelaar gevonden omdat zowel zijn werk met King Crimson, ELP, Emerson, Lake & Powell als solo er op zijn samengebracht. En dan valt natuurlijk niet alleen die immense stem op maar ook de prachtige composities die (mede) op zijn naam staan zoals 'From the Beginning', 'Take a Pebble', '21st Century Schizoid Man' en ga zo maar door. En laten we ook niet vergeten dat Lake bijna alles van ELP produceerde en dat geluid was altijd perfect.
Er is een groot artiest verloren gegaan. Alweer. Ik hoef het rijtje van te vroeg gestorven helden niet op te noemen. 'Retrospective' was een prachtig eerbetoon tijdens zijn leven en ook nu bij zijn dood. De concerten die ik van ELP bijwoonde staan op mijn netvlies gebrand. Samen met alle muziek zorgt dat er voor dat de herinnering levendig blijft. Harry de Vries (wat een week 40)