Wat een week ... CD

TODD TOBIAS- Gila Man (2016)

Een psychedelische sci-fi western ...

... zo noemt Tiny Room Records de muziek op het naar ik meen vijfde album 'Gila Man' van de uit Ohio afkomstige producer, muzikant en componist Todd Tobias. Een psychedelische ode aan Ennio Morricone. Ik kan mij vinden in die typeringen. De 14 tracks hebben inderdaad die broeierige sfeer van Morricone.
Tobias is ook op dit album op een uitstekende manier in staat om beeldende, filmische en op sommige momenten experimentele muziek te maken die de luisteraar in staat stelt weg te dromen van de boze wereld maar diezelfde luisteraar via een muzikale eruptie weer met beide benen op de grond zet. Gevat in een prachtig geluid. Deze keer af en toe met woordloze zang van Chloë March. De track 'Mirage', refererend aan Brian Eno, maakt bij mij veel emotie los door de melancholieke klanken. Maar duurt te kort, slechts twee minuten.

Te kort geldt voor geheel 'Gila Man'. Dat halve uur had wat mij betreft een uur of langer mogen zijn. De weldadige droom zou nog langer hebben geduurd. Een album zonder enige twijfel het predikaat 'Peak Experience' waardig. Harry de Vries (wat een week 30)